LIAZ
LIAZ
(Liberecké automobilové závody) byl výrobce nákladních a speciálních vozů se sídlem v Jablonci nad Nisou. Tam navazoval na výrobu automobilky Reichenberger Automobilfabrik (RAF), která fungovala již od roku 1907 a v průběhu 1. světové války se spojila s firmou Škoda
Historie
1. ledna 1951 byl založen státní podnik Liberecké automobilové závody (LIAZ) se závody v Rýnovicích, Mnichově Hradišti a Liberci. Ten kromě značky LIAZ používal i značku Škoda. Později se podnik rozdělil a poté opět spojil. Postupem času také přibyly další závody v Mělníku, Zvolenu, Velkém Krtíši, Přerově a Holýšově. V roce 1975 podnik zaměstnával 11 000 pracovníků a vyrobil 13 600 vozů. Se svými vozy se účastil i Rallye Dakar.
Po revoluci a ekonomickém kolapsu zemí RVHP ztratil mnohá odbytiště a nedařilo se mu najít nová. Prodejnost a výroba postupně klesaly. V roce 1992 byl podnik částečně privatizován v kupónové privatizaci, majoritním vlastníkem zůstal stát. Privatizace byla dokončena v roce 1995, kdy se majoritním vlastníkem stala Škoda Plzeň a změnila název podniku na Škoda Liaz a.s. Ani uvedení nové moderní řady 400 (Xena a Fox) nepomohlo podniku k lepším výsledkům. V roce 1998 byl na podnik prohlášen konkurs, ten byl po dvou týdnech zrušen. V roce 2000 podnik odkoupil slovenský Sipox Holding, který však neměl ani dostatek prostředků na zafinancování výroby. V roce 2002 podnik definitivně zkrachoval.
Současnost
V poslední době se na tradici LIAZu pokouší navazovat společnost Tedom a Martin Macík. Ta odkoupila areál motorárny bývalého podniku LIAZ včetně technické dokumentace a know-how výroby motorů. V roce 2006 Martin Macík založil společnost Tedom Truck, která zakoupila i veškerá práva na výrobu nákladních automobilů řady 300 a 400 včetně dokumentace, technologie a výrobních zařízení. Nyní začíná vyrábět vozy řady Fox.
Ochrannou známku LIAZ vlastní společnost AP Trust, součást holdingu Škoda.